Jak zdobyć serca klientów w branży high tech?

Jak zdobyć serca klientów w branży high tech?

Rok zaczynam aktywnie i efektownie, a zatem z poczuciem szczęścia. Zostałam bowiem zaproszona przez mojego przyjaciela do poprowadzenia wykładu dla studentów psychologii na temat efektywnych działań marketingowych w segmencie nowych technologii. Studenci mają możliwość zdobycia wiedzy o psychologii zachowań konsumenckich. A ja dostałam zadanie zilustrowania skutecznych mechanizmów w branży high tech. Wbrew pozorom w nowych technologiach, klientów też można uszczęśliwić. A punktem wyjścia jest dobry storytelling.

Case Study

Skoro już zebrałam dane do Case Study, to pomyślałam, że częściowo podzielę się z wami moimi przemyśleniami. Przedstawiam w jaki sposób budować marketing high tech, jakie grupy docelowe są istotne i finalnie jak się wyróżnić wśród klientów B2C i B2B. Bo oba te obszary uznaję za równie kluczowe przy budowaniu planu wprowadzania usługi czy produktu technologicznego na rynek. Ze względu na dane sensytywne i wewnętrzne firmy, prezentację jednak uprościłam pokazując dane ogólnodostępne oraz źródła, z których powinno się korzystać przy analizach. Chciałam skupić się na istotnych punktach i praktycznych poradach jak krok po kroku zbudować plan. Pokazuję też okrojony Case Study z 2016 roku czyli launch Sony Xperia XZ w Polsce. Bo był efektowny i efektywny. A to w marketingu, nie tylko nowych technologii, ma znaczenie.

Prezentacja jest przygotowana po angielsku bo odbiorcami byli głównie studenci przyjezdni. 

Pokuszę się o stwierdzenie, że po raz pierwszy w historii znany raper wyśpiewał informację prasową – najszybciej i najciekawiej. W myśl idei ‘Mistrz Chwili’ prezentuje najnowszy smartfon Xperia XZ, czyli prawdziwego ‘Mistrza Chwili’. Chętnych zachęcam do obejrzenia.

W segmencie high tech stosuje się przedsprzedaż, aby zyskać zainteresowanie produktem. Generalnie Ci pierwsi klienci są najważniejsi i budują lojalność. Weźmy PlayStation, które potrafi przedsprzedaż nowej konsoli prowadzić z prawie rocznym wyprzedzeniem. Klienci mogą dostać coś ekstra lub po prostu być pierwsi.

Po film zapraszam na profil facebookowy Maćka tutaj.

Istotna jest spójność przy budowaniu planu marketingowego. W tym przypadku to połączenie postaci Maćka Stuhra i humoru. Poniżej spot telewizyjny i konowy.

Istotnym uzupełnieniem działań ATL i digital jest Retail. W przypadku fizycznego produktu trzeba zapewnić jego obecność u Partnerów handlowych, przeszkolić sprzedawców i zadbać o hand-on dla klienta. Field Marketing łączy działania B2C, z którymi docieramy do konsumenta (promotorzy, standy, materiały BTL w POS) z akcjami B2B (szkolenia, konferencje, system motywacji sprzedawców). I tak przechodzimy do ‘decision makers’, którzy to muszą wyrazić zgodę aby produkt pojawił się w ich sieciach sprzedaży. Akurat zatowarowanie Xperia XZ było zapewnione u wszystkich Operatorów i Dystrybutorów.

Reasumując

Dla mnie w marketingu nowych technologii liczą się:

– relacje bezpośrednie (z dziennikarzami, partnerami handlowymi, też z klientami)

– zaangażowanie klienta w historię poprzez zaskakujące działania

– bycie szczerym i pokornym

– kreatywność w służbie analityce i celom

Jeśli jesteś już tutaj, to czekam na Twoją opinię. 

Dodaj komentarz