Warsztat strategiczny w Firmie czyli jak najlepiej podejść do tematu?

Warsztat strategiczny w Firmie czyli jak najlepiej podejść do tematu?

Jesteśmy nadal na starcie 2020 roku.  Mimo memów, że u wszystkich postanowienia noworoczne już zostały odłożone do lamusa, to jednak biznesowo to początek nowych wyzwań i planów. Część firm swoje strategiczne warsztaty odbywała w Q4 minionej dekady, a część dopiero teraz podsumowuje lub porządkuje założenia. Nigdy nie jest za późno na warsztaty strategiczne – ja takie właśnie prowadzę dla firm.

Moje doświadczenie marketingowo – warsztatowe.

Takimi warsztatami strategiczno-planistycznymi param się w sumie od dawna bo były one częścią mojej pracy. Zarówno u Operatorów kiedy na początku byłam tylko uczestnikiem takowych spotkań, ale potem już ich inicjatorem. Prowadziłam spotkania multidyscyplinarne angażujące ponad 80 osób z różnych działów przy wprowadzaniu usług. Potem miałam przyjemność szkolić teamy sprzedażowe i marketingowe z budowania propozycji dla klientów i konsumentów wokół usług przy sprzedawaniu smartfonów. A przez ostatnie 9 lat rok-rocznie organizowałam wewnętrzne warsztaty zapowiadające nowy rok i nowe wyzwania. Specjalnie ukończyłam kurs trenerski certified by INTRA oraz Coaching Academy w UK. 

Wiem, że wiele firm woli organizować wewnętrznie takie spotkania – myślę, że najczęściej z braku czasu i obawy przed naruszeniem ‚zasad confidentiality’. Natomiast zaproszenie kogoś z zewnątrz może nieść świeże spojrzenie, inne podejście do tematu i zaskakujące efekty. I tak oto w minionym tygodniu miałam okazję prowadzić warsztat strategiczny dla jednej z agencji. Takim schematem chciałam się podzielić z wami – aby pokazać mój sposób podejścia do tematu. Dla mnie absolutnie najważniejszy jest cel i wyzwania danej Firmy oraz emocje tam panujące. Na tej podstawie dobieram do ram poniżej odpowiednie ćwiczenia ułatwiające dojście do celu. Ja zdecydowanie stawiam na efektywny i dobry czas dla wszystkich stron.

Poniżej zarys mojego know-how – czas trwania 7 godzin z przerwami i porządnym lunchem lub 6 godzin z krótkimi przerwami i ‚working lunchem’.

Konspekt warsztatu strategicznego.

Tytuł warsztatu strategicznego

To zdjęcie w zadziorny sposób ilustruje, że punktem wyjścia każdej strategii jest finalny klient na produkt i usługę. Jego potrzeba. A to czy i jak my to wykorzystamy na naszą korzyść, to właśnie sedno warsztatów.

Oczekiwania

Aby warsztat był owocny zaczynamy od oczekiwań uczestników – tak, aby jasno odnieść się do tego czy uda nam się je wszystkie zrealizować w trakcie naszego moderowanego spotkania. W przypadku mojego ostatniego warsztatu – akurat miałam odpowiedzi na wszystkie pytania osób z agencji, ale z doświadczenia wiem, że nie jest to reguła.

Zasady warsztau

To drobna lista, która ułatwia współpracę w czasie dnia. Np. nie siedzimy z nosami w komputerach i telefonach, nie spóźniamy się, nie krytykujemy pomysłów i myśli innych – bo ten dzień jest dla was i waszych nieskrępowanych przemyśleń.

Przygotowanie do warsztatu strategicznego

Ćwiczenia Team Buildingowe

Ćwiczenie Team Building

W warsztatach ważny jest ludzki początek bo to buduje nastawienie Teamu do siebie i tematu. Dlatego fajnie jest dać możliwość ludziom opowiedzenia o sobie ale też aby powiedzieli coś miłego drugiej osobie. To dobry Team Building. Ale też istotny wkład informacyjny przy budowaniu pozycjonowania Firmy i storytellingu.

Fakty rynkowe dla danej branży

New York Map

Tutaj następują slajdy z analizą rynku, trendami światowymi i polskimi przygotowane przeze mnie dla Firmy. Na koniec z wybranymi słowami kluczowymi pojawiającymi się w sieci najczęściej w danej branży. To indykatory potrzeb lub oczekiwań potencjalnych Klientów.

Słowa kluczowe dla agencji reklamowych

Przykład słów kluczowych dla agencji reklamowych. Slajd otwierający dyskusję co jest bliskie tej Firmie i jej pracownikom w celu wskazania około 3 ich wspólnych pojęć.

W poszukiwaniu WHY czyli fundamentu przy budowaniu strategii

Ćwiczenie Team Building

Kolejna rozgrzewka dla ciała i umysłu 

Teoria Simona Sinek - 'Start with why'

Teoria Simon Sinek
The Golden Circle by Simon Sinek

Konkretne przykłady - od oczywistych do branżowych

Why Apple
Why Pepsi
Why Slack
Why K2

Tworzymy fundament Twojej strategii lub storytellingu

Jak stworzyc Why dla Twojej firmy

Te 2 slajdy tylko łatwo wyglądają. Te ćwiczenia są podstawowe do zbudowania fundamentu. Moim zdaniem w tej części przydaje się moderator zewnętrzny, który facylituje finalny statement odwołując się do całej wcześniejszej pracy Teamu.

Od Why do How przy budowaniu strategii?

How dla Twojej firmy
SWOT Firmy, produktu lub usługi

O ile do tej pory mówiliśmy bardziej ogólnie o DNA Firmy i pracowników, o tyle teraz przechodzimy do konkretu. Budujemy SWOT dla produktu lub usługi lub dalej Firmy (jeśli wyzwaniem jest pozycjonowanie strategiczne lub postrzeganie Brandu).

Vote na SWOT

Ja wyznaję zasadę, za wieloma psychologami, że sukces należy budować na mocnych stronach. Trzeba jednak wybrać które są najistotniejsze (choćby wskazać USP). Przy strategicznym pozycjonowaniu / budowaniu mapy Brandu można jednak się pokusić o wskazanie showstopera po stronie słabych stron. I wykorzystanie go jako wyzwanie do dalszej części warsztatu. 

Grupa docelowa

Tutaj można zbudować mapy naszych klientów – zaproponowałabym takie ćwiczenie przy budowaniu strategii dla produktu lub usługi B2C. W przypadku B2B – jasno dookreślamy (jako Team) odbiorcę. Ja w follow upie doprecyzowuję insighty dla tego punktu wówczas.

Mamy WHY I HOW więc potrzebujemy WHAT dla naszej strategii

Plan strategiczny działań
Klasyczna burza mózgów

Aby określić WHAT – to należy skonkretyzować wyzwanie na nadchodzący czas. Uwzględniając WHY i HOW oczywiście. Jak mamy wyzwanie, to dla mnie najciekawszą formą pozyskiwania super pomysłów do działania jest klasyczna burza mózgów. Przeprowadzona zgodnie z prawidłami szkoleniowymi czyli trwająca ok. 90 minut z rozgrzewkami i przerwami. Do tego moim zdaniem absolutnie konieczny jest zewnętrzny moderator, który wie jak przeprowadzić burzę mózgów, który zapobiega głosom wewnętrznych krytyków i sprytnie zadaje pytania w celu pozyskania nowych idei. Jej efektem jest zestaw najlepszych pomysłów do zrealizowania wyzwania. Więcej o technikach kreatywnych, które stosuję pisałam jednak tutaj.

Podsumowanie
Motywacyjne zakończenie dnia warsztatowego

Warsztaty to jedno, ale follow-up jest równie istotny. Przynajmniej moim zdaniem. Oczywiście podsumowanie jest specyficzne dla Firmy i zadanego wyzwania więc ciężko pokazać konspekt. 2 dni po warsztatach dla agencji zrobiliśmy 2-godzinne spotkanie z Teamem, gdzie:

  • Podsumowałam każdy obszar warsztatu dla agencji w pigułce.
  • Zaproponowałam pozycjonowanie dla agencji.
  • Zbudowałam message house na podstawie wypracowanego: WHY oraz HOW według wzoru poniżej.ZARYS MESSAGE HOUSE
  • Zebrałam listę rozwiązań największego wyzwania agencji na ten rok czyli WHAT.
  • Zaproponowałam Action Plan.
  • Dookreśliłam ewentualne dalsze wsparcie z mojej strony.

A teraz uchylając rąbka tajemnicy – warsztaty prowadziłam dla agencji marketingowej Greenmark. To zespół ‚architektów wsparcia sprzedaży’ B2B oraz B2C . Za zgodą Greenmark dzielę się ich MESSAGE HOUSE , gdyż może ktoś z Was właśnie poszukuje efektywnego Teamu wspierającego sprzedaż lub odsprzedaż. A dziewczyny, to pasjonatki, które budują, porządkują i realizują każde zadanie elastycznie i nowocześnie. A co najważniejsze mierzalnie (efektywnie) i ciekawie (efektownie).

Zidentyfikowane są też ekskluzywne oferty agencji – ale przyjdzie czas na ich obwieszczenie. A reszta pozostanie ich słodką tajemnicą.

Jeśli poszukujecie zatem wsparcia sprzedaży, to będzie wasz najelpszy strzał: www.greenmark.pl

A ja zachęcam do kontaktu również ze mną w razie pytań.  Przyznam, że chętnie przeprowadzę podobny warsztat uszyty dla Twoich potrzeb w Twojej firmie i dla Twojego Teamu. Bo zawsze podchodzę do sprawy indywidualnie, efektywnie i użytecznie. A cel jest jeden aby tak stworzyć warsztat i dobrać narzędzia, aby wzrosły przychody w Twojej firmie, o czym pisałam tutaj.

 

Efekty warsztatu strategicznego

Miłego tygodnia pracy.

Bo jakieś plotki chodzą o Blue Monday – nie dawajcie się. I piszcie do mnie jak coś potrzeba.

Dodaj komentarz

Close Menu